Izu peninsula

26 september 2016 - Shizuoka, Japan

Deze week noemen ze in Japan ook wel Silver week. Er zijn 2 verplichte vrije (feest)dagen dus er zijn veel mensen die deze week op vakantie gaan. Op maandag 19 September was het ”Respect for the aged day” en donderdag 22 september “Autumn equinox day”. De Golden week is eind april / begin mei als er ook een aantal feestdagen bij elkaar vallen.

Ik had zelfs nog een extra dag vrij, op dinsdag werden lege dozen en het papierwerk gebracht om weer een hoop spullen terug te sturen naar Nederland. Die dag ben ik al begonnen om spullen in te pakken. Het voelt een beetje dubbel, ik verheug me heel erg op onze vakantie en om eind oktober weer in Leiden aan het werk te gaan. Mijn familie, vrienden en collega’s weer te zien!! Maar met opruimen en inpakken voelt het toch wel als afsluiten van een hele fijne periode. Ook al was het niet het meest gezellige en ruime appartement, het was toch mijn huis voor 5 maanden wat ik nu ga verlaten.

Verder regent het deze week pijpenstelen. Ik voel me een beetje bedrogen, in Juni is het rainy season in Japan. In die tijd was er wel regen, maar dat is niet zo veel en heftig als nu. Het is nu echt de hele week regen en bijna geen moment droog. Op dinsdag was er een typhoon over Shizuoka heen getrokken. Om een indruk te geven, heb ik een heel kort videootje gemaakt. Ik vond de hoeveelheid wind nog wel meevallen, maar je stond tot je enkels in het water op de straten. Ik ben verder deze week niet heel veel buiten geweest, alleen voor de boodschappen of om iets te eten te halen. Dus mijn vrije donderdag was echt een luie dag. Ik lees een boek, kijk wat series op mijn laptop en ben bezig met de voorbereidingen voor onze vakantie. Zaterdag was ook nog een natte, saaie dag. Ik ben verder gegaan met spullen inpakken en mijn appartement nog een beetje schoon gemaakt. Zondag was het gelukkig weer droog en een stuk warmer, nu weer een graad of 28.

Ik ben naar het plaatsje Shuzenji gegaan, op Izu Peninsula, het schiereiland wat tussen Shizuoka en Tokyo in ligt. Shuzenji is bekend om de Onsen (warm water bronnen), een oude boeddhistische tempel waarvan men denkt dat het opgericht is door Kobe Daishi en een klein bamboe bos. Ik heb er lekker rond gewandeld, blij dat de zon weer eens scheen. Ik ben niet naar de onsen gegaan, ik besloot om naar de Joren waterval te gaan en daarna nog naar Shimoda, helemaal in het zuiden.

Op het bus station een kaartje gehaald en geprobeerd te vragen of ik er bij Joren waterval uit mocht en met de volgende bus de reis te vervolgen. De mevrouw op het busstation begreep me niet. Ik weer terug naar de Tourist Information. Deze mevrouw begrijpt me wel maar weet het antwoord niet. Ze heeft in het Japans een briefje geschreven met mijn vraag erop, dat kon ik dan laten zien aan de mevrouw van het busstation. Het mag… Ik moet alleen drie kwartier wachten voordat de bus vertrekt. Dat is wel jammer, zodra je met een bus gaat reizen ben je uren onderweg. Met de trein gaat alles wel snel en sluit goed op elkaar aan, met de bus is dat beduidend minder.

De waterval was wel de moeite waard, ik had 35 minuten de tijd om de volgende bus weer te halen en dat was  precies genoeg. Je kon er hengels huren om vissen te vangen. Er was zelfs een barbecue om je vissen gelijk klaar te maken. Ook was er een wasabi veld, waar de wasabi wortels groeien. Dat was ook leuk om te zien, ze groeien in water. Eerder op de dag had ik al een wasabi ijsje gegeten.

Met de bus weer verder naar Kawazu, daar het laatste stukje met de trein. Toen ik eindelijk in Shimoda aankwam, was het half vijf. Ik moet weer ruim twee uur reizen terug naar Shizuoka en rond half zes wordt het alweer donker, dus ik heb niet veel van Shimoda gezien. Ik had graag nog het strand willen zien en monumenten over commandant Perry en zijn “black ships”. Hij heeft ervoor gezorgd dat er handelsbetrekkingen kwamen tussen Japan en de USA. Maar in plaats daarvan heb ik om tien over vijf de trein weer genomen naar Atami om daar de Shinkansen te nemen naar Shizuoka.

1. Miriam S:
    29 september 2016
    Gezellig verhaal weer, Caroline, de regen maakt het knus in huis :).
    En ook weer een leuke reeks fotootjes. Het blijft interessant, zo'n kijkje in een andere wereld. Succes met inpakken :)!
  2. Mina:
    1 oktober 2016
    Oeeh wat leuk dat je naar Izu Penisula bent geweest, overwogen wij ook voor duiken maar toen was alles al vol. Agh ik mis het zoo erg! Vooral gezellig samen onderweg zijn ^__^ ik hoop wel dat je een koffie to go had voor in de trein! Je bent nu waarschijnlijk helemaal klaar met inpakken en al on the road met Gijs! Ben heel erg benieuwd naar je verhalen en hoor ook graag wat Gijs ervan vindt! Veel plezier :D xje