Yukata oftewel zomer kimono

9 augustus 2016 - Shizuoka, Japan

Door de weeks weer hard gewerkt, ik nader het einde van mijn onderzoek. Dat is ook wel fijn. Op vrijdagavond gaan Mina en ik een bakkie doen bij Starbucks en nemen dan de weekend plannen door, of wat we verder de komende tijd willen ondernemen. Japan is een groot land, we moeten keuzes maken. Haruka komt ook uit het werk even aanschuiven voor een bakkie koffie. En zij is een bron van informatie over alle sight seeing trips, het is fijner om het aan haar te vragen dan om de reisgids door te bladeren.

Zaterdag hadden we niet zoveel puf, het was meer een luie zaterdag met wat huishoudelijke klusjes. ’s Middags gingen we weer naar Starbucks om verder te gaan met plannen. We willen graag een weekend naar Mount Koya, in de buurt van Osaka en dan slapen bij de monniken. Of eigenlijk wil Mina dat graag (dat slapen bij die monniken), en ik ga dan mee. Maar het is wel heel populair, in het weekend dat wij willen gaan, zijn alle monniken al bezet.

We zitten druk te zoeken en te praten als we ineens aan worden gesproken door een Amerikaan die al 20 jaar in Japan woont. Hij herkent dat we Nederlands praten. Hij verteld ons dat er ’s avonds een traditioneel dans festival is in Shimizu. Shimizu is een klein kwartiertje met het boemeltreintje, dus dat is wel leuk, gaan we doen!

We gaan weer terug naar huis en ik ga om half zes naar Haruka's huis, om daar te eten. Ze heeft voor me gekookt. Het smaakt allemaal super lekker en het is ook heel gezellig om even met Haruka te kletsen zonder Mina. Als we klaar zijn met eten ga ik Mina ophalen om naar Shimizu te gaan. Haruka heeft geen zin om mee te gaan, ze blijft lekker op de bank hangen en olympische spelen kijken.

Het traditionele dans festival is wel aardig, er staan grote groepen mensen op een straat die is afgesloten voor verkeer. En dan gaan ze allemaal hetzelfde dansje doen op muziek. Het stelt niet heel veel voor, maar de sfeer is erg gezellig (zie video). We zijn een klein uurtje gebleven en toen weer naar huis gegaan.

Op zondag ga ik naar collega Minami, ze woont in Yaizu bij haar ouders. Vandaag ga ik met haar op pad. Allereerst gaan we ons omkleden in een yukata. Dat duurt een klein uurtje voordat je zo’n gewaad aan hebt. Die kimono wordt met allerlei banden op zijn plaats gehouden. Ook zit er nog onderkleding onder, een onderhemd en –rok. Daarna doet ze een poging om mijn haar op te steken. Ik ben inmiddels 3 maanden niet naar de kapper geweest, dus om daar wat van te maken is een hele opgave. Daarna lunch met haar ouders, die spreken helaas bijna geen Engels, ze zijn wel super aardig. Het Engels van Minami is ook niet super, maar we begrijpen elkaar wel. Na de lunch gaan we met de familie al op het gemakje richting Shimizu, waar vanavond een vuurwerk festival is. Eerst nog wat shoppen in de shopping mall bij de haven van Shimizu. Aan het eind van de middag word ik getrakteerd op sushi in een restaurant. Daarna gaan we naar een zeiljacht, die is van een kennis van haar ouders. Er zijn inmiddels nog 4 collega’s bijgekomen. Het is best een groot zeiljacht, gelukkig maar, want er zijn een hoop mensen aan boord. Deze vuurwerk show duurt 1 uur, maar het is bijna nog mooier als die van vorige week in Abekawa. Na afloop wordt ik door de familie thuis gebracht. Wat zijn Japanners toch ontzettende lieve zorgzame mensen!! En ik vond het heel leuk om voor 1 keer een yukata te dragen, maar daar blijft het wel bij.

1. Margo van Voskuilen:
    9 augustus 2016
    Wow! Wat mooi! Kan me voorstellen dat je dat niet vaak aan wilt doen, maar het staat je wel!
  2. Miriam S:
    20 augustus 2016
    Topmodels is er niks bij :)! Lieve groet!