Officiële theeceremonie

6 september 2016 - Shizuoka, Japan

Dinsdagavond zijn we naar de shisha bar gegaan omdat het Dhafar haar laatste avond is. We hebben lekker gekletst onder het genot van de waterpijp. Woensdagochtend nam ze de shinkansen van even over zeven uur, dus we hebben haar naar de trein gebracht. Jammer hoor, dat ze weer naar huis moet. Ik heb er nog even over nagedacht om haar paspoort te verstoppen, maar die verliest ze niet meer uit het oog…

Mina en ik gaan met onze dagelijkse trein van 07:29 uur naar Yaizu en dan met de company bus van 07:40 uur naar het werk. Als we daar met de bus aankomen, moeten we ons eerst omkleden in de kleedruimte en daarna naar onze werkplek lopen. Tegen de tijd dat we daar aankomen is het kwart over acht geweest en dan begint onze werkdag. Vandaag uit het werk ga ik Yin-Ling ontmoeten op het station. Zij is een collega uit Leiden van de QA afdeling. We gaan samen uit eten in een restaurantje op het station van Shizuoka. Het is heel gezellig tijdens het eten en fijn om elkaar te updaten. Ik hoor weer wat over het reilen en zeilen in Leiden en ik kan haar wat vertellen over wat ik in Yaizu mee maak. Ze geeft me een compliment dat ik me als een vis in het water gedraag in Japan. Dat vind ik heel leuk om te horen, dank je wel Yin-Ling! En zo voelt het ook voor mij….

Vrijdag gaan Mina en ik niet meer ’s avonds naar Starbucks om de weekendplannen te bespreken, maar dat doen we nu ook bij de shisha bar. De eigenaar houdt tegenwoordig de deur al voor ons open als we eraan komen. Vaste klanten… Zaterdag gaan we nog een keer naar de Gotemba shopping outlet om de andere helft van de winkels te bekijken. Voor Mina is het echt een feestje om kleding te kunnen kopen, zij heeft zo’n kleine kledingmaat. Aan het eind van de dag gaan we naar een Italiaans restaurant in de shopping mall. De pizza en spaghetti die we bestellen smaakt prima. Of misschien smaakt alles prima na zo’n dag shoppen.

Zondagochtend moet ik om 9.00 uur bij een afgesproken plek op het station zijn. Dan neemt collega Takagi-san me mee naar een “echte” thee ceremonie. Bij Astellas volg ik af en toe thee ceremonie lessen, maar dit is een thee ceremonie waar de Japanse mensen naar toe gaan. De meeste dames zijn mooi aangekleed in een yukata. Er zijn ook 2 heren bij aanwezig, waarvan er 1 ook in kimono-stijl is. Ik ben van te voren een beetje geïnstrueerd hoe het allemaal zal gaan en alles wat zij doet, doe ik na.

Bij binnenkomst kom je in een ruimte waar je je spullen neer kan leggen of je nog een beetje aan kan kleden. Ik ben gewoon in westerse kleding maar moet wel witte sokken aan die typisch Japans zijn. Het zijn net wanten, je grote teen zit apart van de overige tenen, handig als je die houten teenslippers draagt. Geld wordt overhandigd in een mooie envelop, die envelop leg je op je waaier en op die manier geef je je envelop met geld af. Dan mag je naar de wachtkamer. Hier krijg je een klein kopje heet water te drinken, om je mond te reinigen. De overige gasten vragen aan Takagi-san waar ik vandaan kom en wat ik in Japan doe. Ik glimlach er maar bij, ik heb er niets aan toe te voegen wat ze allemaal verteld. Dan is de vorige thee ceremonie klaar en mogen wij de ruimte binnen. Je gaat eerst een hele lage deur door. Dat is om iedereen nederig en van hetzelfde niveau te maken. Geen onderscheid tussen een directeur of een schoonmaakster. Het is een kleine ruimte met best veel mensen erin. Ik kan niet de hele tijd op mijn knieën blijven zitten, maar er wordt voor mij een beetje extra ruimte gecreëerd zodat ik mijn benen ook een beetje opzij kan doen. Deze thee ceremonie duurt maar een half uurtje en dat is voor mij ook lang zat. We krijgen eerst allemaal wat zoetigheid wat ik volgens de regels aanpak en opeet. Daarna de kop groene thee die ik met de nodige buigingen in ontvangst neem. Daarna wordt het servies bewonderd en als alles bekeken is, kan iedereen weer gaan. Het was leuk om dit mee te maken en heel lief van Takagi-san om me op sleeptouw te nemen.

De rest van de dag gebruik ik voor de huishoudelijke klusjes en ’s middags gaan Mina en ik nog wat souvenirs kopen.

1. Anneke, Max en Marijn:
    6 september 2016
    Volgens Max begin je al een T-stuk te worden.
  2. Tante Fides:
    7 september 2016
    Fijn om je avonturen in Japan mee te mogen maken. Kijk er naar uit. Birgit en Monique heb ik het ook doorgegeven.
    Lieve groet. T.F.
  3. Tante Fides:
    Nog een "klein weetje". Vandaag is het de verjaardag van opa Aart, Groetjes, TF
  4. Margo van Voskuilen:
    Hé Caroline,
    Kijk je wel uit met die waterpijp? Thee is veiliger en gezonder... hoewel: voor je knieën misschien dan weer niet.
    Groetjes, Margo
  5. Miriam S:
    16 september 2016
    Ha Caroline,
    wat leuk van die lage deur, helpt het ook echt in je gevoel? Ze kijken nog zo streng ;).
    Onze pepermuntplant in de tuin raakt aardig kaalgeplukt! :(
    Lieve groetjes!!