Sumatakyo

22 mei 2016 - Shizuoka, Japan

Op zaterdag 21 mei had ik 's ochtends met Haruka Waraya afgesproken in het station van Shizuoka. Zij is een collega die ik anderhalf jaar geleden in Leiden ontmoet had, en nu in Japan hebben we ook gelijk weer een leuk contact. Ze gaat me vandaag meenemen naar Sumatakyo oftwel Sumata kloof. Het is een aardige reis met openbaar vervoer, heel fijn om iemand bij je te hebben die alles regelt en vertaalt. Eerst met de trein vanaf Shizuoka, overstappen op een andere trein en dan nog een stuk met een bus. Onderweg zien we velden met groene thee en de Oi rivier, de omgeving is schitterend. We komen steeds meer in de bergen. Met de bus is het ook de ene haarspeldbocht na de andere. Dan komen we bij de eindstop. Er staan 2 cafetaria's, 5 huizen en een hotel. We wandelen naar de hangbrug, we hebben geluk, het is stralend mooi weer en het water is blauwer dan blauw. Het is er nog niet zo druk, het is rond half elf. Over de hangbrug lopen is spannend, ik kan me voorstellen dat mensen met hoogtevrees het niet durven. Hij hangt maar 8 meter boven het water, maar schommelt lekker. Er mogen maar 10 mensen tegelijk op de brug. We maken een kleine rondwandeling van drie kwartier, maar met alle fotostops zijn we wel een uurtje bezig. Als we weer op het startpunt zijn aangekomen, gaan we aan de lunch. We nemen allebei een kom met noodles, ik de spicy noodles met wasabi. En samen delen we een schaaltje met rauw hertenvlees. Superlekker.

Dan gaan we uitbuiken in de "Onsen", een badgelegenheid gevuld met water uit een warmwaterbron. De onsen waar wij naar toe gaan is gelegen bij een traditioneel Japans hotel, oftewel Ryokan. Maar je kan ook gewoon zonder in het hotel te verblijven naar de onsen gaan. Toegang, inclusief huur van het handoekje, kost nog geen 5 euro. Haruka laat zien hoe en wat je moet doen in de onsen. Eerst douchen en jezelf met zeep schoonmaken en goed afspoelen. Dan pas mag je in het bad. Mannen en vrouwen is gescheiden. Het is lekker relaxen, deze onsen is in de buitenlucht en het water is heerlijk warm. Toen we aankwamen, was er helemaal niemand, dus ik heb een foto kunnen maken. Na het badderen heben we nog even uitgepuft in de lobby van het hotel en daarna de bus weer terug genomen.

Daarna hebben we een rit gemaakt in een 100 jaar oude stoomtrein, de Oigawa main line. Ook een superleuke ervaring, maar als je erin zit, zijn de stoelen niet zo comfortabel als in een hedendaagse trein. De conducteur maakt ook nog een rondje door de trein met zijn mondharmonica. Het draagt allemaal wel bij aan de sfeer. Het laatste stukje terug vanaf Kanaya weer met de gewone trein. Rond vijf uur waren we weer terug in Shizuoka. Nog even een hapje eten, de beste hamburgers van Shizuoka en omstreken. Restaurant Sayawaka op de bovenste verdieping van Cenova shopping mall. Er stond een wachtrij om naar binnen te gaan, we moesten een half uurtje wachten. Maar het was het waard, wat een heerlijke hamburger, ze werden nog sissend en pruttelend op een hete plaat bij je neer gezet. Aan tafel werd de hamburger door midden gesneden en nog even nagegaard op die hete plaat.

Even over zeven uur was ik weer in mijn appartementje. Wat een heerlijke dag was dit en wat is Haruka een schat dat ze vandaag al die leuke dingen met me gedaan heeft.

1. Miriam S:
    22 mei 2016
    Wauw, wat n gave dag! Kan me, zo met je verhaal, goed in jou verplaatsen, en dus ook n beetje meegenieten ;). Wat fijn dat je zulke lieve mensen treft!
  2. Ankie van der helm:
    22 mei 2016
    Ha Caroline ,Ik zou aan een boek beginnen met al je verhalen ,dat kan je nooit navertellen als je weer thuis bent over 5 maanden. Geweldig dat je zulke lieve mensen om je heen hebt. kijk uit naar je volgende verhaal.
  3. Anita:
    23 mei 2016
    Zo wat lief van Haruko dat ze je zoveel heeft laten zien! Het lijkt wel een mini vakantie! Wat leuk!
  4. Ellen T:
    Hallo Carolien,

Dank je wel voor je prachtige verhalen en foto's! Het is net of ikzelf een beetje op vakantie ben in Japan, maar dan nog leuker omdat je zo met de collega's nog veel specialere belevenissen hebt. Heel veel succes komende week!
  5. Nicole Bos:
    23 mei 2016
    wauw wat ontzettend leuk om te lezen Caroline, en wat doe je het goed zeg...
    Nu al zoveel meegemaakt, geniet ervan -maar dat komt wel goed :-) - succes!
    PS. wheh die brug ! :-S
    groetjes uit EttenLeur, Nicole
  6. Leonie:
    23 mei 2016
    Eindelijk tijd om je blog te lezen. Hoe leuk allemaal!!! Ben blij dat je het naar je zin hebt en zo te zien zullen de maanden voorbij vliegen. geniet er van! Vind het zo gaaf dat je dit doet :) Liefs Leonie
  7. Petra:
    23 mei 2016
    Wat een leuke verhalen! Je bent heel wat ervaringen rijker als je terug komt!
  8. Margo van Voskuilen:
    24 mei 2016
    Dat is zeker geen brug voor hoogtevrezers... ieuw. Maar zo'n rauw hertje, daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar! Geniet er van!
  9. Adriaan H:
    25 mei 2016
    Mooie ervaring Caroline, het is goed toeven daar in het binnenland van Shizuoka. Grappig contrast met die stijlvolle hamburger bij de Japanse La Place.