Thee ceremonie

28 mei 2016 - Shizuoka, Japan

De thee ceremonie is in Japan een eeuwenoude traditie, de helemaal volgens vaste procedures wordt uitgevoerd. Een japanse thee meester(es) heeft daar zo'n jaar of 20 op moeten oefenen. Een echte thee ceremonie kan uren duren en gedurende die tijd moet je op je knieën zitten. Nou hou ik dat maar zo'n 10 minuten vol, dus een echte thee ceremonie lijkt me niet zo'n goed idee. Misschien ook wel een beetje saai, ik geloof niet dat ik daar zen van word.

Nu hoorde ik dat er bij Astellas na werktijd les gegeven wordt in zo'n thee ceremonie. Dan kan je leren hoe je thee moet zetten en aan je gasten moet overhandigen, maar je leert ook hoe je als gast de thee in ontvangst moet nemen. Met een collega ben ik daar naar toe gegaan. Zij kon dan voor mij vertalen en mij influisteren wat ik moest doen of zeggen. Het was ook niet zo formeel, dus ik mocht ook in andere houdingen gaan zitten.

Er was een echte thee meesteres, en een aantal gevorderde deelnemers en ook een paar beginners. Er werd van alles uitgelegd en geoefend, zelfs hoe je de schuifdeuren van de ruimte open en dicht moet doen zijn vaste handelingen voor. Een gevorderd meisje ging thee zetten, en ik was de eerste gast die de thee in ontvangst mocht nemen. De thee wordt gemaakt van groen poeder. Dat poeder wordt gemaakt van verse, nog groene theebladeren. Die worden gedroogd, geroosterd en vermalen. Een afgepaste portie van het theepoeder wordt voor de ceremonie in een kom geschept, waarna er heet water met een lepel wordt opgegoten. Hierna wordt het mengsel met een bamboe kwast schuimig geklopt. De thee is vrij bitter van smaak, daarom moet je eerst een zoet hapje nemen. Zelfs dat zoete hapje moet je volgens vaste handelingen aannemen en opeten.

Als je je kommetje met thee krijgt, moet je dat met je rechterhand aannemen, twee slagen draaien en in je linkerhand zetten en dan opdrinken. Het kommetje terug geven gaat ook weer zo. Het was heel leuk om dit op een informele manier mee te maken, met wat uitleg erbij.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Liesbeth:
    30 mei 2016
    Wel leuk zo'n thee ceremonie. Alleen zo lang op je knieen zitten, dan stroomt er toch geen bloed meer naar je tenen??
  2. Dore van der most:
    30 mei 2016
    Hoi Caroline
    Heb je stiekem een spiekbriefje onder je knie gelegd want stel je voor dat je de verkeerde kant op draai
    De gevolgen zijn niet te overzien hahaha
  3. Miriam S:
    8 juni 2016
    Ha Caroline, mijn thee ceremonie is iets korter: deur naar de tuin openen (sleutel 2x rechts om draaien), tuin inlopen, twee keer twee blaadjes plukken van mijn groene vriendjes, naar binnen lopen, 2 blaadjes in 2 glazen, heet water erbij en drinken maar! Lekker hè, thee :)!