De eerste werkdag

11 mei 2016 - Shizuoka, Japan

Eindelijk weer even tijd om jullie op de hoogte te brengen van de eerste werkdag.

Op maandag 9 mei werd ik 's ochtends om kwart voor zeven door 2 collega's bij de ingang van mijn flat opgewacht. Met z'n drieën naar de trein gelopen. Dat is een gewoon boemeltreintje van Shizuoka naar Yaizu. Die trein is wel druk maar niet als sardines in in blik. In Yaizu uitstappen en naar een bus van Astellas die ons in een klein kwartiertje naar het bedrijf brengt.

Het is een groot complex met veel gebouwen. Ik word naar mijn eigen bureau gebracht (geen flexplekken) en daar word ik ook aan mijn buddy voorgesteld.De ruimte met de bureaus is wel heeeel groot, er zitten 79 mensen in 1 ruimte!

Dan gaan we naar een maandelijkse meeting toe waar zo'n 500 mensen aanwezig zijn. De nieuwe mensen worden dan ook voorgesteld. Eerst de "gewone" nieuwe mensen die de afgelopen periode begonnen waren. Zij mochten gewoon op een rijtje gaan staan en werden 1 voor 1 opgeroepen. Daarna mocht ik solo naar voren komen. Ik heb mezelf in mijn beste Japans voorgesteld en heb daar nog aan toegevoegd dat ik blij was hier te mogen zijn. Met dank aan Ger, de Japanse leraar. Dat viel in goede smaak, ik werd er later door mensen op aangesproken dat dat erg gewaardeerd werd.

Na de meeting kreeg ik bedrijfskleding. Ik beloof jullie, er komt nog een foto. Maar voor de dames is het een witte broek met een labjas en witte schoenen eronder.

Daarna was het al zo'n beetje lunchtijd. Wat een efficiëntie in de kantine, niet te geloven. Er zijn wel een stuk of 10 verschillende "loketjes" waar je eten kan pakken wat al in bakjes klaar staat. Vlees, vis, noedels, bakjes rijst, groente, noem maar op... Er staan heel veel lange tafels waar je aan kan zitten. En na de lunch zet je je dienblad met de lege bakjes op een soort scanner en dan komt het bedrag in beeld wat je moet betalen. En dat doe je dan weer met je bedrijfspas waar je geld op hebt gezet. Supervlot allemaal en een goede kwaliteit eten.

's Middags kreeg ik de eerste introductiemeeting en een rondleiding over het lab. Verder heb ik nog niet zoveel te doen, dat komt pas na woensdag, als ik alle introductiemeetings heb gehad.

Uit het werk gingen we met een grote groep uit eten. Dat was heel gezellig. Wel wordt er onderling veel Japans gesproken, ook de "formele" toespraakjes zijn in het Japans. Maar er zijn mensen genoeg die even een babbeltje met me wilden maken, ze zijn echt allemaal heel aardig en het grootste gedeelte spreekt prima engels. Qua eten heb ik alles geproefd wat er langs kwam en ik vond het allemaal even lekker. Zelfs een klein glaasje sake was niet zo vies als ik gedacht had...

1. Miranda Hoogendijk:
    11 mei 2016
    Hoi Caroline, echt superleuk om he reisverslagen te lezen met de fotootjes erbij! Veel plezier, werkse en dat er nog naar genoeg blogs mogen volgen. Liefs
  2. Ankie van der helm:
    11 mei 2016
    Ha Caroline, zie ik nu dat je een nieuwe naam hebt gekregen, Calorine??? Dat kunnen ze makkelijk uitspreken zeker. Wat super goed van je dat je je kon voorstellen in het Japans. Kijk uit naar de rest van je verhalen.
  3. Kassandra Pool:
    Ha Caroline.
    Zo te zien heb je een goede start gemaakt en heb je ook goede hulp van je "nieuwe "collega's. Je kamer ziet er netjes uit, echt terug naar studententijd. Zijn je dozen met spullen al aangekomen?
    Ben benieuwd wanneer je eerste karaoke optreden zal zijn.
    Ik kijk uit naar de volgende verhalen en foto's.
    Groetjes Kassandra
  4. Anneke, Max en Marijn:
    Schone Zus en lieve tante,

Leuk verslag en wat heb je al een boel beleefd. Je kunt je al aardig redden in het Japans. Marijn wil graag weten wat je het lekkerste Japanse eten vindt. We zijn benieuwd.
    Groetjes van ons
  5. Marjon:
    12 mei 2016
    Helemaal top. Wat knap dat je voor 500 man Japans durft te praten. Wat ben je toch een kanjer.
    Leuke foto's....
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal ;-)
  6. Miriam S:
    13 mei 2016
    Hoi Caroline, wat ga je lekker :)! Hartstikke trots op je!
    Wat een leuke verhalen schrijf je allemaal.
    Je plekje op werk is wel ''leeg leeg'' hoor, maar zo is het toch alsof we nog zitten te kletsen zoals een week of 2 terug. Fijn weekend! Liefs, Miriam
  7. Tante Fides:
    19 mei 2016
    Hallo Caroline, Ben je in Nl. nog op de weegschaal gaan staan ?Veel succes en ik volg je verhalen. Gr. TF