Thuis in Shizuoka

8 mei 2016 - Shizuoka, Japan

Zo, ik ben al een beetje ingeburgerd in Shizuoka. Boodschappen doen is gelukt, het duurt wel langer omdat je naar alles 10 keer moet kijken en dan nog steeds niet kan lezen wat er in de verpakking zit. Ik had melk gekocht maar dat smaakt naar houdbare melk, dat kon gelijk de gootsteen in. Verder geen miskleunen.
’s Middag het centrum van Shizuoka in, er zijn veel winkels, ook in, onder en boven het station. Ik kom leuke winkels tegen, maar om ze dan weer terug te vinden valt niet mee. Er zijn ook een aantal 100 yen winkels, waar je van alles kan kopen. 100 yen is ongeveer 1 euro (iets minder). Er is een autovrije winkelstraat die er ook gezellig uit ziet.
Zondag heb ik een was gedaan, die hangt te drogen in de badkamer. Gelijk even een stofzuiger door het huis heen gehaald. Ik ben in 5 minuten klaar, dat is dan weer een voordeel. ’s Middags weer op onderzoek uit in de stad. Ik ga naar Sumpujo park, waar Sumpu Castle heeft gestaan. Daar blijkt het heel gezellig te zijn. Ik denk dat het vandaag de laatste dag is van de Golden Week festiviteiten. Er staan allemaal eet-tentjes en lange tafels met banken, er zitten heel veel mensen te eten. Dat lijkt mij (natuurlijk) ook wel wat. Het is even uitzoeken hoe het werkt. Na wat rondspieken blijkt dat je bonnen moet kopen en dan kan je bij de kraampjes eten kopen. Het bonnen kopen lukt, met een vriendelijke lach en een portemonnee in je hand snappen ze het wel. Dan ga ik bij 1 loketje een soort carpaccio kopen. Ik probeer in mijn beste Japans te zeggen dat ik 1 portie wil hebben. Het meisje spreekt zowaar een paar woorden Engels, en we hebben een klein gesprekje. Het smaakt heerlijk, smelt op de tong. Ik heb mijn eerste selfie gemaakt, dus bij de foto’s kunnen jullie het zien.
Op de terugweg naar huis nog een paar boodschapjes meegenomen. Vanavond bij tijds naar bed, want morgen wordt een vermoeiende dag. Om kwart voor zeven word ik opgehaald bij mijn appartement om naar Astellas te gaan. Om kwart over acht is dan de ARL meeting, met alle afdelingen. Kan ik mezelf gelijk even voorstellen. En ’s avonds uit het werk krijg ik een Welcome Party. Spannend allemaal weer.

1. Anita:
    8 mei 2016
    Heel veel succes en plezier op je eerste werkdag in Yaizu!
  2. Eliane:
    Hi Caroline,
    Wat grappig zo'n wc met billendouche :)
    Heerlijk dat alles zo goed geregeld is. Ik wens je heel veel plezier op je eerste werkdag daar.
    Groetjes, Eliane
  3. Marjon:
    9 mei 2016
    Wat een cultuur shock...eten ziet er wel lekker uit..
    Wel leuk dat je het naar je zin hebt.
    Ben erg benieuwd hoe het op je werk is...
    wat is ook al weer het tijdsverschil met ons?
  4. Ton Groenestein:
    9 mei 2016
    Ziet er allemaal goed uit. Veel succes. Ik zal je score items verleggen naar Ed.
  5. Caroline van Heijningen:
    9 mei 2016
    Klinkt allemaal leuk !!! Veel succes vandaag :-) Ben jaloers op al dat lekkere eten !!
  6. Petra:
    9 mei 2016
    Wat leuk om te lezen! Ik ben benieuwd hoe je eerste werkdag is geweest. Veel plezier en succes in je studentenkamertje!
  7. Wout:
    10 mei 2016
    goed om te lezen, dat je je vermaakt. Hopelijk is het werk ook leuk en uitdagend, en kan je een beetje wennen aan de cultuur daar.
    Die wc verdiend wel nader onderzoek, is het zo'n Michael Jackson wc die alles meet??