Mishima

3 juli 2016 - Shizuoka, Japan

Dit is een drukke week geweest. Op maandagmiddag ben ik met Motonaga-san vertrokken naar Takahagi. Hier ligt ook een vestiging van Astellas. Dat ligt nog een stuk ten noorden van Tokyo, zo'n drie uur met de trein. We hebben overnacht in een hotel in Hitachi en zijn de volgende ochtend met de trein en company bus naar Astellas gegaan. Daar heb ik een rondleiding over het lab gekregen en aan het eind van de ochtend begon de quarterly review meeting met allemaal presentaties. Dit duurde tot 15.00 uur. De slides waren allemaal in het Engels, maar de presentaties in het Japans. Dat maakt het toch wel lastig om de details ook mee te krijgen. Er waren ook 4 van mijn collega's. Zij waren dinsdagochtend vroeg vertrokken vanaf Shizuoka. Na afloop van de meeting ben ik met hun mee terug gereisd naar Shizuoka. Kwart over zeven was ik weer thuis. Dat was best een pittige dag, en ook lastig om zo lang te zitten, eerst tijdens de meeting en daarna in de trein...

Op donderdagmiddag was er maandelijkse ARL meeting. Daar had ik mezelf op de agenda gezet om wat te vertellen over Fiber Optics. Er werd enigszins terughoudend gereageerd, maar nu heb ik de Japanners nog niet kunnen betrappen op een hele spontane uitbarsting. Dus het is lastig inschatten wat ze er nu echt van vonden. Verder was het deze week hard werken op het laboratorium om toch mijn werk af te krijgen met al die uitjes.

Zaterdag ben ik op stap gegaan met Takashi-san, de jongen met wie ik in de eerste week Shizuoka heb verkend. We gaan naar Mishima, een uurtje met de boemeltrein. Het wordt trouwens wel steeds warmer hier, vandaag boffen we nog dat het bewolkt is, het is een graad of 30... En gelukkig geen regen. Als we aangekomen zijn in Mishima gaan we eerst eten, "unadon", een schaaltje met rijst en daar bovenop gegrilde paling met een soort teriyaki marinade. Ik heb het al een keer eerder gegeten met Haruka en haar vriend, ik vind het heerlijk.

Daarna zijn we naar Mishima Grand Shrine gegaan. Ook hier was een traditionele Japanse bruiloft aan de gang. En een stempel gescoord in mijn stempelboekje. Het is mooi en groot tempel complex, met veel vijvertjes. En heel veel herten op een klein veldje. In Mishima zijn er veel "riviertjes", er staat alleen maar zo'n 10 cm water in, dus varen kan je er niet. Wel is het water heel helder en in deze omgeving schijn je ook 's avonds vuurvliegjes te kunnen zien.

Daarna gaan we naar een Japanse tuin. Het bleek mee een gewoon park te zijn, niet zo'n gestileerde Japanse tuin. Er waren ook wat kooien met wat beesten erin, die lagen te puffen van de hitte. We zijn nog wat verder sighseeing door Mishima gaan doen, langs de riviertjes, voordat we de trein weer terug namen naar Shizuoka. Vandaag had een goede dag geweest voor de stappen-teller ;-)

Zondag heb ik verder niet zoveel gedaan, het was nu echt heel warm, zo'n 37°C. Ik ben in het begin van de middag een kop koffie gaan drinken bij Starbucks en heb bij het foodcourt gelijk een bakje sushi meegenomen als avondeten. Boodschappen ben ik pas gaan doen toen de zon bijna onder was. Dat is hier al rond zeven uur.

1. Miriam S:
    5 juli 2016
    Ha Caroline, lekker actief hoor! Dus de warmte die wij missen, is bij jou ;)?
    Doeg!!
  2. Nicole Bos:
    6 juli 2016
    Mooie verhalen zeg en wat word ik jaloers van al dat lekkere eten... + zelfs al de FiberOptics gepromoot, wauw! wanneer kan ik langskomen? haha ;-)
    geniet ervan en hopelijk komt Gijs je gauw vergezellen, groetjes!
  3. Tante Fides:
    8 juli 2016
    Lieve Caroline, Geniet van je dagelijks leven in Japan. Het is wel een hele andere cultuur etc. Je zal Gijs wel veel te vertellen hebben en hij is er toch telkens bij met de Skype. Geniet ervan. Met Jeroen gaat het steeds beter. Hij had natuurlijk allerlei bijkomende problemen. Het gaat steeds beter. We moeten maar afwachten. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal ! Liefs, Tante F.